Over Brain Gym
Informatie voor individueel begeleidersIs een kind eenmaal uitgevallen, dan is het vaak de vraag waar de problemen vandaan komen. Wat zorgt er voor dat het tempo van de groep niet bijgehouden kan worden, of dat het kind zich onaangepast gedraagt. Wat is de kip en wat is het ei? Als kinderen door de één of andere oorzaak niet mee kunnen komen en zich daardoor ongelukkig voelen gaan ze zich absoluut anders gedragen. Ze trekken zich terug of vragen op een negatieve manier om aandacht. Dat vraagt om persoonlijke begeleiding en positieve aandacht. Het zal niet helpen om hetzelfde te doen als wat al zo vaak gedaan is, er is iets anders nodig.
In de opleiding tot Brain Gym®-begeleider leer je het uittesten van blokkades in de samenwerking tussen het brein en het lichaam en het uitvinden welke bewegingen voor dat individuele kind nodig zijn om die op te heffen. Die blokkades kunnen liggen op fysiek vlak, maar ook op mentaal of emotioneel vlak (‘ik kan dat nu eenmaal niet’ of ‘ze lachen me toch weer uit’). De bewegingen zijn een soort inhaal manoeuvre binnen het bewegingspatroon, voor het geval dat die ontwikkeling tot nog toe niet op een natuurlijke manier is verlopen. Als het daarna lukt om de draad in de groep weer op te pakken, groeit het zelfvertrouwen en wordt leren weer leuk!